Skabelon

Skabelon: Contentplan til din content-strategi

Download vores skabelon til at lave din contentplan, så du kan realisere din content marketing-strategi.

Hvad er en contentplan?

Contentplanen er dit redskab til at producere og distribuere det indhold, der skal realisere din strategi. Vores plan er struktureret i et exceldokument.  

Planen indeholder alle nødvendige informationer fra indholdstype og mål til deadlines og distribution.

Hvorfor bruge en contentplan?

En contentplan er et eksekverende led i din strategi. Planen hjælper dig med at planlægge dit indhold med udgangspunkt i de emner, temaer og søgeord, du har udvalgt i din strategi. Du kan se en contentplan som en checkliste, der sikrer, at:

  • Du producerer indhold til alle stadier i målgruppens købsrejse
  • Dit indhold taler sammen i en kampagne eller topic cluster 
  • Dit indhold henvender sig til en eller flere af dine målgrupper
  • Du har en konkret plan for, hvornår indholdet skal produceres (og af hvem)
  • Du ved, hvordan og hvor dit indhold skal distribueres 

Sådan bruger du vores skabelon

Formålet med vores skabelon er at skabe struktur og overblik. Det betyder, at den kan rumme alle basale og nødvendige informationer som deadlines, ansvarsfordeling, content-type og formål med indholdet. 

Vores skabelon tager også udgangspunkt i de begreber og frameworks, du kender fra content marketing-metodikken. 

Hvordan de enkelte elementer kan bruges til at lave en effektiv contentplan, forklarer vi herunder. 

Derfor skal du planlægge content i topic clusters

Et topic cluster er en samling af indhold, der tilsammen dækker et emne ved at være linket sammen med hyperlinks. Det giver dig to store fordele:

  1. Du får topical authority og forbedrer derfor dine muligheder for at ranke i Google
  2. Det får indhold, der besvarer din målgruppes spørgsmål gennem hele købsrejsen

Emnet for dit topic cluster skal være et overlap mellem dine kompetencer og din målgruppes interesser - dit såkaldte content sweetspot.

I skabelonen kan du koble de forskellige stykker indhold op på et bestemt cluster, så du får struktur og en strategisk retning. 

Derfor skal du huske købsrejsen, når du planlægger indhold

Købsrejsen er den proces, dine potentielle kunder går igennem forud for et køb. Du skal planlægge dit indhold afhængigt af, hvor i købsrejsen din målgruppe befinder sig. 

En god huskeregel er, at jo længere din målgruppe er fra en købsbeslutning, jo mindre må dit indhold fokusere på dig og dit produkt.

I skabelonen inddeler vi købsrejsen i tre stadier: Top Funnel, Middle Funnel og Bottom Funnel, der simpelt kan forklares på følgende måder:

  • ToFu: Målgruppen har en udfordring, der gør, at de opdager deres behov for et produkt eller en service 
  • MoFu: Målgruppen undersøger og sammenligner forskellige løsninger for at finde ud af, hvad der bedst matcher deres behov  
  • BoFu: Målgruppen beslutter, hvilket produkt eller service, de går videre med

Ved at inddrage købsrejsen, når vi planlægger content, er vi sikre på at være tilstede i samtlige stadier af målgruppens købsrejse - og dermed hjælpe dem mest muligt. 

Derfor skal du have en persona i din contentplan 

En persona er en opdigtet person, der er bygget ud fra informationer, der kendetegner din kernemålgruppe. Det vil sige alt fra demografi til fritidsinteresser og medievaner. 

Jo flere detaljer du kan tilføje til din persona, jo lettere bliver det at producere relevant indhold, der taler til din målgruppe.

Inden du angiver et stykke content i din plan, skal du altså overveje, hvorvidt det passer til din persona. 

Derfor skal du inddrage “repurposing” i din contentplan

Repurposing går ud på, at du genbruger og gentænker dit eksisterende indhold. Når du omsætter dit indhold til nye formater (f.eks. fra tekst til video), kan du nå nye dele af målgruppen på nye kanaler. Samtidig bruger du færre ressourcer på at opfinde og producere nyt.