Leadgenerering

7 steps: Sådan opsætter du en leadgen-kampagne i LinkedIn Ads

Victor Vestergaard
B2B marketing specialist & partner
Indholdsfortegnelse

Vi drømmer alle om flere relevante leads til vores inbound-indsats, gør vi ikke?

I så fald er du havnet det helt rigtige sted.

I dette blogindlæg vil jeg gennemgå, hvordan du step-by-step opsætter en leadgen-kampagne på LinkedIn med succes. Du får også mine bedste tips til, hvordan du løbende optimerer din kampagne, når du har aktiveret den.

Hvis du er i tvivl om, hvorfor LinkedIn er en effektiv platform til B2B-leadgenerering, kan du starte med at læse vores indlæg om, hvorfor du bør satse på LinkedIn Ads til leadgenerering i 2023.

Hvad er en leadgen-kampagne?

Med en leadgen-kampagne kan du målrette din indsats mod at finde personer, der er interesseret i dit produkt eller ydelse og gøre dem til et kendt lead.

Når du arbejder med LinkedIns annonceplatform, kan du vælge forskellige kampagnemålsætninger som brandkendskab, videovisning eller webstedkonverteringer.

Som du måske har luret, er formålet i denne omgang at skaffe leads til din inbound-maskine Det kræver, at du tilbyder din målgruppe et content offer, som de gerne vil have fingrene i - det kunne være et whitepaper, et webinar, en skabelon eller lignende.

Derfor tager dette blogindlæg udgangspunkt i målretningen leadgenerering, hvor målet er at konvertere leads direkte på LinkedIn med en pre-udfyldt formular. Du kan også generere leads ved at vælge målsætningen webstedkonverteringer og spore en formular på en landingsside.

Jeg kommer ind på fordele og ulemperne ved begge målretninger under “Step 2: Vælg målretning”.

Sådan opsætter du en leadgen-kampagne

Når du går i gang med at oprettet din kampagne på LinkedIn, skal du gennem syv grundlæggende steps, som jeg vil gennemgå ét ad gangen:

  1. Vælg kampagnegruppe
  2. Vælg kampagnens målsætning
  3. Find din målgruppe og vælg sprog
  4. Vælg annonceformat
  5. Vælg placering
  6. Sæt dit budget og din tidsplan
  7. Opret dine annoncer

Du finder din annoncekonto ved at klikke på “annoncér” til højre i menuen øverst. Hvis du ikke kan se knappen, er det typisk fordi, du ikke har adgang til din virksomheds konto endnu, eller fordi virksomheden ikke har en.

Læs vores blogpost Leadgenerering B2B: Her er alt, du skal vide

Step 1: Vælg kampagnegruppe

Som det første, når du begynder at opsætte din kampagne, skal du vælge en eksisterende kampagnegruppe eller oprette en ny.

Med kampagnegrupper kan du opdele dine kampagner efter målsætninger, produkter eller stadie i funnel. Hos Komio opdeler vi efter stadie i funnel - altså top, mid og buttom.

Step 2: Vælg kampagnens målretning

Når du skal lave en kampagne, der skal skaffe leads, kan du vælge to forskellige målretninger i kategorien konverteringer.

Du kan vælge leadgenerering, som betyder, at du fokuserer på at samle leads med en formular direkte i LinkedIn. Ved at vælge denne metode, behøver målgruppen ikke forlade feedet for at downloade dit content. Du fjerner dermed friktioner for din målgruppe, og det vil ofte øge konverteringsraten på dine annoncer og give dig flere leads.

Du kan også vælge webstedkonverteringer, hvor du sender målgruppen ind på en landingsside, som du har lavet til formålet. Ved at opsætte konverteringssporing kan du følge med i, hvor mange leads din kampagne skaffer. Denne metode kræver mere af din målgruppe, og derfor oplever jeg ofte, at det nedbringer konverteringsraten. Omvendt er det effektivt, hvis dit content offer kræver mere information, end du kan kommunikere i annoncen.

Der er altså fordele og ulemper ved begge metoder. Uanset hvilken du vælger, skal du huske at holde øje med kvaliteten af dine leads, da målretningen har indflydelse på dette.

Step 3: Find din målgruppe og vælg sprog

Find din målgruppe

Nu til det sjoveste ved at arbejde med LinkedIn Ads. Du skal sammensætte din målgruppe, og her er mulighederne mange.

Du kan definere din målgruppe ved at kombinere et hav af forskellige attributter såsom:

  • Jobtitler og jobfunktioner
  • Antal års erfaring på arbejdsmarkedet
  • Arbejdsgiverens størrelse
  • Uddannelse
  • Interesser

Derudover har du mulighed for at bruge din egen data til at oprette en målgruppe ud fra for eksempel lister, besøgende på din hjemmeside eller interaktioner med din LinkedIn-side.

Jeg plejer selv at starte med at kombinere 3-4 forskellige attributter, hvorefter jeg tester effektiviteten ved både at lave målgruppen bredere og smallere.

Hvis størrelsen på din målgruppe er under 50.000 personer, vil LinkedIn anbefale dig at gøre den større. Den anbefaling skal du være kritisk over for. Jeg ser ofte bedre resultater ved at målrette en mindre målgruppe med content, som er mere relevant for dem.

Danmark er trods alt et lille marked, og hvis din målgruppe er snæver, består den sandsynligvis ikke af 50.000 personer.

Vælg sprogindstilling

I dette step skal du også vælge sproget på den målgruppe, du eksponerer din kampagne mod.

Kommunikerer du på dansk, er det nærliggende at vælge dansk. Du skal dog være opmærksom på, at en del danskere har valgt engelsk som deres foretrukne sprog på LinkedIn - og dem ekskluderer du ved at vælge dansk. Jeg ser ofte den højeste effektivitet ved at vælge engelsk som sprog, selvom det er mod LinkedIns anbefalinger.

Kommunikerer du på engelsk, skal du naturligvis vælge engelsk som sprog. I nogle brancher er det endda kutyme at skrive på engelsk, selvom geografien er afgrænset til Danmark.

Hvis du er i tvivl, er mit bedste råd, at du skal teste, hvad der virker for dine kampagner.

Eksempel fra Komio

Forskellen på målgruppens størrelse kan være ret markant ud fra dit sprogvalg. Herunder er forskellen på sprogvalget med en af de målgrupper, vi arbejder med hos Komio:

  • Med engelsk som standardsprog består målgruppen af 12.000 personer.
  • Med dansk som sprog består målgruppen af 6.300 personer.

Step 4: Vælg dit annonceformat

Annonceformatet har stor betydning for din kampagne. Du skal nemlig vælge, om dine annoncer skal bestå af:

  • Billeder
  • Videoer
  • Karruseller
  • Meddelelser
  • Dokumenter/slides

Du kan desværre ikke kombinere formaterne i den samme kampagne, og det tvinger dig til at opsætte flere kampagner eller teste formaterne ét ad gangen.

Jeg arbejder oftest med billeder og videoer afhængigt af, hvad der bedst formidler budskabet.

Step 5: Vælg placering

Ved placeringer skal du vælge, hvor dine annoncer vises. Her kan du vælge at tilføje LinkedIn’s audience network, som er tredjeparter, LinkedIn har et samarbejde med. Det kan for eksempel være websites.  

Denne mulighed har du dog ikke med målretningen leadgenerering, og derfor skal du sandsynligvis ikke ændre noget ved dette step - medmindre du vælger webstedkonverteringer.

Jeg bruger desuden sjældent denne mulighed, da det betyder, at jeg mister en del af kontrollen med mine kampagner.

Step 6: Sæt budget og tidsplan

Når du kommer til budget og tidsplan skal du vælge din budgivning, hvor du kan vælge mellem maksimalt forbrug, prisgrænse og manuel budgivning.

Maksimalt forbrug

Ved maksimalt forbrug beder du LinkedIn om at få det maksimale antal resultater for dit budget. I nogle tilfælde fungerer det fint, men du skal være opmærksom på, at du også beder LinkedIn om at bruge hele dit budget. Hvis det er første gang, du laver en kampagne på LinkedIn, kan det være en fin måde at starte på, så du får nogle resultater at benchmarke mod.

Prisgrænse

Ved prisgrænse kan du derimod give LinkedIn en indikation på den pris, som du gerne vil betale for et lead - og derfor bruger LinkedIn ikke automatisk hele dit budget. Her skal du holde øje med, at din pris ikke er så lav, at LinkedIn slet ikke leverer din annonce. Skulle det ske for dig, kan du forsøge at øge din prisgrænse. Det er min erfaring, at prisgrænse ofte giver en lavere pris pr. lead sammenlignet med maksimal levering - og samtidig for et mindre budget.

Manuel budgivning

Ved manuel budgivning skal du have godt styr på, hvordan mekanismerne fungerer på platformen, da du sætter dit eget bud ud fra klik, eksponeringer eller konverteringer. Det kræver også, at du løbende justerer dine bud, og derfor vil jeg ikke anbefale dig at starte med denne metode.

Når jeg opsætter en ny kampagnetype på en konto, starter jeg ofte med maksimalt forbrug for at finde et niveau, jeg kan tage udgangspunkt i. Herefter begynder at arbejde med prisgrænse som budgivning for at finde den optimale pris i forhold til den overordnede målsætning med kampagnen.

Budgetmæssigt arbejder jeg ofte med daglige budgetter, da det giver større fleksibilitet til at lave ændringer i budget og tidsperiode løbende.

Hvis du vælger målsætningen webstedkonverteringer, skal du også huske at vælge den konvertering, som din kampagne skal målrette. Det kræver, at du har opsat dit LinkedIn Insight Tag.

Eksempel fra Komio

Hos Komio har vi i den seneste periode haft en kampagne kørende, som skaber trafik til et par af vores vigtigste blogindlæg. Her har jeg testet maksimalt forbrug og prisgrænse:

  • Med maksimalt forbrug betalte vi 23,55 pr. klik
  • Med prisgrænse på 20 kr. betalte vi 15,42 kr. pr. klik

Med prisgrænse får vi billigere klik til vores blogindlæg, men det daglige spend er også faldet 47%.

Step 7: Opret dine annoncer

Sidste step, før din kampagne er klar til publicering, er oprettelse af dine annoncer. Min anbefaling er, at du opretter minimum 4-6 forskellige annoncer, da det øger effektiviteten af din kampagne.

Det kan du for eksempel gøre ved at kombinere tre forskellige kreativer med to forskellige tekster. På den måde kan du også teste, hvad der virker bedst. Kort tekst eller lang tekst. Social proof eller urgency. En lang intro eller ingen intro. Du har fanget pointen.

Ved oprettelse af dine annoncer, har du også mulighed for at vælge, om dine annoncer skal rotere efter effektivitet eller rotere jævnt.

Det er fristende at vælge rotation efter effektivitet, men du skal være opmærksom på, at LinkedIn ofte vil se sig varm på en eller to annoncer, som herefter sluger en stor del af budgettet. Ved at vælge jævn rotation bliver alle dine annoncer eksponeret (og får en fair chance), men det kræver også, at du selv monitorer annoncernes performance løbende.

Sådan! Nu er du klar til at publicere din kampagne. Når din kampagne er aktiveret, er der stadig ting, du skal arbejde videre med. Det kigger vi nærmere på herunder.

Sådan optimerer du din kampagne løbende

Med opsætningen af din kampagne har du lavet det grundlæggende arbejde, som du nu kan bygge videre på. Jeg har tre overordnede områder, du skal arbejde med løbende.

1. Giv din kampagne tid

Det kan være fristende at skrue på forskellige parametre på din kampagne med det samme. Det skal du ikke.

I første omgang skal du give din kampagne et par uger at arbejde i, inden du begynder at lave ændringer.

Det skyldes ganske enkelt, at der går lidt tid, før din kampagne begynder at levere optimale resultater. Ved løbende at lave ændringer ødelægger du kampagnens momentum, og du kan risikere at træffe beslutninger på et forkert grundlag.

2. Brug A/B-test på forskellige variabler

Når du har været tålmodig i et par uger, kan du begynde på optimeringen af din kampagne ved at teste forskellige variabler, som for eksempel annonceindhold, målretning, budgivning, annoncerotation mm.

Gå struktureret til værks ved at teste én ting ad gang, så du hele tiden bliver klogere på, hvad der fungerer for dig. Skriv dine ændringer og læringer ned undervejs, så du altid kan spole tilbage og se, hvorfor du har gjort, som du har gjort. Det er simpelt, men effektivt.

Hver gang du laver en test, kan du med fordel lave en hypotese på forhånd. Det kunne f.eks. være, at du tror, videoer er mere effektive end billeder.

Hvis du tester annoncer, kan du bruge den samme kampagne, som du opsatte fra start ved at tilføje nye annoncer og evt. slukke for de gamle.

Hvis du tester kampagneindstillinger, kan du oprette en dublering af din kampagne, som kører samtidig med din oprindelige kampagne.

Hvis du ikke har budget til at køre to kampagner samtidig, kan du også arbejde med én kampagne ad gangen ved at slukke for kampagnen med de gamle indstillinger. Det gør dog dine resultater mere usikre - specielt hvis din målgruppe er snæver, og dit budget er lavt.

Husk igen at give dine kampagner et par uger at arbejde i, når du har lavet en ændring.

3. Find en optimal leadpris

Når du har fundet et setup, der leverer leads til en tilfredsstillende pris, kan du arbejde med skalering af din kampagne ved at skrue op for budgettet. Hold løbende øje med prisen pr. lead.

Når du har fået det optimale ud af din første kampagne, kan du eksperimentere med en ny kampagne med et nyt content offer. Måske kan du få endnu billigere og bedre leads?

Helt grundlæggende er leadgenering på LinkedIn - ligesom så meget andet marketing - en proces, hvor du aldrig kommer i mål. Du kan altid arbejde på forbedringer ud fra dine læringer og behovet for nye leads stopper aldrig. Det vigtigste er, at du udfordrer status quo og løbende bliver bedre.

Det er meget individuelt fra virksomhed til virksomhed, hvad en tilfredstillende pris for et lead er. Det afhænger blandt andet af konverteringsrate, potentiel omsætning, avance og flere andre ting.

Det var det

Jeg håber, at du er blevet klogere ved at læse mit blogindlæg. Nu er det din tur til at opsætte kampagner - og jeg håber endnu mere, de nye leads snart begynder at rulle ind i dit CRM-system.

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til indholdet, er du velkommen til at skrive til mig på [email protected].

Tak, fordi du læste med!