Når du arbejder med inbound marketing og leadgenering, bør du kategorisere dine leads efter deres potentiale til at blive kunde i din forretning.
Du kategoriserer dine leads på tre måder:
- Lead
- Marketing Qualified Leads
- Sales Qualifies Lead
Enhver ny kontakt starter som et lead, mens deres adfærd over tid kan kvalificere dem som et MQL eller SQL.
Hvad er et Marketing Qualified Lead (MQL)?
Et MQL er, som navnet indikerer, et lead, der er kvalificeret til at modtage markedsføring fra din virksomhed. Med andre ord: Et MQL er formentlig ikke moden til at købe dit produkt endnu, men er interesseret i at vide mere om dine produkter eller ydelser. Det kan du eksempelvis imødekomme med email automation, hvor du sender skræddersyede emails baseret på vedkommendes adfærd.
Typisk bliver en person et MQL gennem forskellige markedsføringsaktiviteter. Det kan være at vedkommende har udfyldt en formular på din hjemmeside, downloadet dit gated indhold eller på anden måde vist interesse for din virksomhed.
Hvad er et Sales Qualified Lead (SQL)?
Et SQL er en person, der er klar til at blive kontaktet af din salgsafdeling. Typisk har et Sales Qualified Lead tidligere været et Marketing Qualified Lead, der er kommet et trin længere i sin købsbeslutning og nu står over for et køb.
Det er din opgave at analysere og evaluere på dine leads, så du ved, hvornår de er klar til at blive kontaktet. Det kræver, at du holder øje med den enkeltes aktivitet og interaktion med dit indhold. Det kan du eksempelvis gøre ved hjælp af lead scoring.
Læs også vores blogpost: Leadgenerering B2B: Her er alt, du skal vide