Content marketing

Contentplan: Sådan laver og anvender du en contentkalender (+skabelon)

Simon Østergaard
B2B marketing specialist & partner
Indholdsfortegnelse

En contentplan er en plan for dit content. Mere kompliceret er det egentlig ikke.  Den fungerer som en contentkalender, der guider dig gennem, hvad der skal produceres, hvorfor, hvornår og af hvem.

Her får du vores guide til at stable en contentplan på benene, som du kan bruge til at eksekvere din content marketing-strategi.

Trin 1: Design din contentplan

En contentplan kan have mange former, men det vigtigste er, at den giver et hurtigt og overskueligt visuelt overblik over dine kommende content-produktioner.

Typisk vil planen være struktureret i en PowerPoint, et Word- eller Excel-ark. Du kan også bruge værktøjer som Trello eller Asana til opgaven.

Her er et eksempel på, hvordan en contentplan eller content kalender kan se ud.

Trin 2: Indholdet i din contentplan

Din contentplan skal som minimum indeholde de informationer, som giver dig det store overblik over dine kommende produktioner.

  • Titel/vinkel på indholdet
  • Type indhold (blogindlæg, video, podcast osv.)
  • Målgruppe
  • Målet med indholdet (trafik, leadindsamling osv.)
  • Distributionskanaler
  • Deadline
  • Ansvarlig person

Vi anbefaler også, at du har nogle mere strategiske overvejelser med i din planlægning. På den måde sikrer du, at du faktisk eksekverer din strategi. Det kan være indholdets relation til købsrejsen eller kampagner/topic clusters.

Trin 3: Vælg en skabelon, der passer til dig

Før du kaster dig ud i at oprette din egen contentplan, skal du overveje, hvordan du vil bruge den. Skal den udfyldes månedligt eller dække større kampagner over halve eller hele år? Fokuserer du kun på én kanal, eller skal den rumme forskellige formater?

Der findes ingen one-size-fits-all-model for contentplaner. Find en skabelon online og tilpas den til din virksomheds behov.

Download vores skabelon til contentplan

Sådan bruger du din contentplan

En contentplan er ikke kun en liste over opgaver, den er dit styringsredskab til at nå dine content marketing-mål. Det kan du gøre med tanke på tre ting:

1. Planlæg content ud fra strategiske mål

Du bør bruge contentplanen som redskab til at tilrettelægge en indsats, der matcher de strategiske mål, du har for din markedsføring. Uanset om det er at øge trafik eller øge kendskabet til dine kompetencer.

2. Planlæg content i topic clusters

Vi anbefaler, at du planlægger dit content i topic clusters. Det skaber nemlig en rød tråd i det indhold, du deler. En topic cluster er en samling af indhold (en cluster), der kredser om ét fælles emne - lidt som en kampagne.

Med andre ord er topic clusters virkelig god SEO-praksis. Du udvælger dine topics ved at finde frem til de søgeord, du gerne vil ranke på i Google.

Når du har dit emne på plads, bygger du din topic cluster op omkring to ting: en pillar page (dybdegående indhold om et overordnet emne) og supporting pages (relateret indhold, der linker til pillar page).

3. Planlæg dit content efter købsrejsen

Det er drønvigtigt, at du kommunikerer til alle trin i dine potentielle kunders købsrejse. Det øger nemlig dine chancer for konvertering. Derfor skal du også huske købsrejsen, når du udfylder din contentplan.

Top Funnel - Problemerkendelse

I den første fase af beslutningsprocessen opdager din målgruppe, at de har en udfordring, som de skal finde en løsning på (Hint: Løsningen er dig).

Derfor skal dit indhold vise, at du har svaret på de spørgsmål, din målgruppe møder i rejsen mod deres køb: Hvad er bygningsbevaring? Hvorfor er bygningsbevaring vigtigt?

Middle Funnel - På jagt efter en løsning

Målgruppen undersøger og sammenligner forskellige muligheder for at finde ud af, hvilken løsning der matcher deres behov.

Dit indhold skal derfor kommunikere, at du eksperten. Du svarer på mere specifikke spørgsmål som: Sådan sikrer du bevaringsværdige træk i en bolig eller 5 ting du skal huske, når du renoverer en ejendom fra før 1970.

Bottom Funnel - The final decision

Målgruppen er klar til at træffe en beslutning. Og skal deres penge ende hos dig, skal dit indhold i denne fase fokusere mere specifikt på dit produkt.

Du kan eksempelvis overbevise med en konkret kundecase eller et tilbud om et uforpligtende møde.

Sådan, det var det

Når du har udfyldt din contentplan, har du en konkret handlingsplan og en klar kalender over kommende produktioner, hvilket øger motivationen og styrker din content marketing-indsats.

Og husk nu, at der ikke findes en standard-model, når det kommer til contentplaner. Planen skal passe til den måde, du arbejder med markedsføring.