Content marketing

8 content marketing eksempler

Victor Vestergaard
B2B marketing specialist & partner
Indholdsfortegnelse

I din content marketing-strategi har du nøje kortlagt, hvad dit indhold skal handle om. Du er nemlig typen, der er klar over, at alt du taler om, skal være relevant og hjælpsomt for din målgruppe. Desuden har du allerede lagt en plan for, hvordan du får eksekveret dine strategiske tanker.

Det håber vi i hvert fald. Ellers bør du starte med at blive klogere på, hvad content marketing egentligt er for en størrelse.

Nå - tilbage til content marketing eksemplerne.

Nu skal du beslutte dig for, hvordan du vækker dine emner til live på en appetitlig og let-spiselig måde. I dette blogindlæg får du 8 eksempler på content marketing, du kan bruge til at vinde din målgruppes hjerter.

  • De klassiske: Guides, cases, FAQs og white papers
  • De visuelle: Testimonialfilm og how-to-film
  • De personlige: Webinar og seminar

De klassiske: Tekstbåret indhold

Tekstbåret indhold som artikler og blogindlæg er content marketing-klassikeren over dem alle.

En klar fordel er, at denne type indhold kan øge den organiske trafik til din hjemmeside, fordi du kan optimere dine tekster med søgeord, din målgruppe bruger. På den måde dukker du op i Google, som typisk indgår som en del af købsrejsen.

Tekst kan bringes i spil på mange måder. Lad os tage et kig på dine muligheder.

Eksempel 1: Guides

Hvis du skal hjælpe med at løse din målgruppes problem, kan du med fordel skrive en guide. Guides er typisk bygget op omkring et listeformat, hvor du tager din modtager tættere på en løsning step-by-step.

Du kan læse vores guide: 7 trin mod en content marketing-strategi.

Eksempel 2: Cases

Du kan skrive cases om tidligere samarbejdspartnere eller kunder. Det er et format, der passer perfekt på devisen show it - don't tell it. Du fjerner nemlig fokus fra dine produkter og hen på din kunde. Med en case viser du, hvordan du løser kundens problemer. Og dét er altså indhold, som potentielle kunder kan relatere til.

En snedkervirksomhed fra Vestjylland har eksempelvis skrevet en case om renoveringen af Næstved Station.

Eksempel 3: FAQ

FAQ står for Frequently Asked Questions eller ofte stillede spørgsmål. Det vil sige de spørgsmål, dine kunder typisk stiller. FAQ’s er altså for dig, der modtager de samme spørgsmål om dit produkt, koncept eller ydelse igen og igen. Se listen som en håndsrækning til din målgruppe, der får svar på de spørgsmål, de brænder inde med.

Eksempel 4: White paper

Kræver dine modtager lidt mere hjælp, end hvad en 5-trins-guide eller et blogindlæg kan klare, bør du skrive et white paper. Et white paper er simpelt sagt en rapport eller dybdegående guide, der skaber stor værdi for modtageren.

Omfanget på et white paper afhænger udelukkende af dit emne og kan altså variere fra 5 til 50 sider. Typisk vil du bruge et white paper som gated content, så dine potentielle kunder først får adgang til indholdet, når de oplyser deres kontaktinformationer. Og netop derfor skal det være ultra værdifuldt.

De visuelle: Video

Visuelt indhold er et underholdende virkemiddel, der fanger modtagerens opmærksomhed lynhurtig. Din modtager kan eksponeres for dit content på farten, uden det eksempelvis kræver samme dybe koncentration som at læse et blogindlæg.

At videoindhold er populært, er der heller ingen tvivl om. I 2022 oplyser Hubspot, at der bliver set mere video online end nogensinde før – faktisk er tallet næsten fordoblet siden 2018.

Også video kan udfolde sig på et hav af forskellige måder. Hos Komio er vi særligt glade for how-to-film og testimonials, fordi det er med til at uddanne og oplyse modtageren. Det er altså formater, der understøtte content marketing-metoden spot on.

Eksempel 5: Testimonials

Testimonials er den visuelle pendant til de tekstbårne cases. Typisk vil der være en kunde i front, som med egne ord fortæller om den udfordring, de har fået løst med hjælp fra din virksomhed. Troværdigt og effektivt.

Eksempel 6: How to-film

Formålet i en how-to-film er at lære din modtager noget. Ligesom med guiden handler det om, at du viser, hvordan kunden kan blive fri for et problem. Indholdet handler ikke nødvendigvis om dit produkt, men relaterer sig til det.

Sælger du eksempelvis egetræsmøbler, er det oplagt at forklare, hvordan de vedligeholdes bedst muligt.

De personlige: Seminar og webinar

Det kan være effektivt at møde sine potentielle kunder live - både online gennem et webinar, men også fysisk i form af et seminar. Begge formater er en effektiv måde at samle leads på. Typisk vil du bede om deltagernes kontaktoplysninger som betaling for en plads til dit event.

Lad os lige få det mest basale på plads først. Et seminar er et fysisk oplæg, der centrerer sig om et bestemt emne. Som du måske har gættet, er et webinar langt hen ad vejen det samme - det foregår bare på nettet.

Eksempel 7: Webinar

Når en person deltager i dit webinar, har du vedkommendes uforbeholdne opmærksomhed. Deres deltagelse vidner nemlig om, at de gerne vil høre, hvad du har at sige.

Et godt webinar kan have positiv effekt på din konverteringsrate i salgsafdelingen. HubSpot oplyser faktisk, at 53 %  marketingmedarbejdere siger, at webinarer er det format, der generer flest leads af høj kvalitet. Med andre ord: Leads, der har en høj tilbøjelighed til at konvertere til betalende kunder.

Eksempel 8: Seminar

Mens webinaret kan klares fra hjemmekontoret, kræver et seminar, at din målgruppe tager dyrebare timer ud af deres travle kalender.

Og som alle ved: Time is money.

Din målgruppe skal altså være stensikre på, at de får et værdifuldt output, før det kan betale sig for dem at deltage.

Når det er sagt, vil deltagerne være et klokkeklart bevis på, hvem der viser en stor interesse for dine kompetencer (og derfor også din virksomhed).

Hvornår skal jeg bruge de forskellige typer content?

Nu er vi så der i processen, hvor du er blevet inspireret til, hvordan viden kan vækkes til live i forskellige formater. Og det kribler i dine fingre for at producere værdifuldt indhold til din målgruppe.

Men klap lige hesten - faktisk er det en god idé at tænke over, hvornår du bruger de forskellige formater. Du skal nemlig sørge for, at det indhold, du deler, rykker din målgruppe tættere mod et køb. Derfor afhænger de formater, du vælger af, hvor i købsrejsen din målgruppe befinder sig.

Du kender sikkert den famøse salgstragt, hvor købsrejsen er inddelt i tre niveauer: Awareness, consideration og decision. Som du kan nedenfor, taler de forskellige formater til hver deres niveau.

Content marketings eksempler: Sales funnel

Værsgo’ - Kast dig over produktionen  

Nu er det tid til dét, du i virkeligheden har ventet på - nemlig at producere indhold, der kan konvertere din drømme-målgruppe til betalende kunder. Forhåbentligt har blogindlægget givet dig en idé eller to til, hvordan du kommer i gang.