En gennemtænkt content marketing-strategi er nøglen til succesfuld marketing. Men hvad skal sådan en indeholde, og hvordan kommer du overhovedet i gang? I dette blogindlæg gennemgår jeg alle trin, du skal tænke ind i din content marketing-strategi.
Content marketing handler om at producere content, din målgruppe faktisk kan bruge til noget. Men det er lettere sagt end gjort. Du kan nemlig ikke bare famle i blinde eller stole på din mavefornemmelse, hvis du vil lave relevant indhold.
Du skal være bevidst om, hvorfor du gør, som du gør. Altså have en strategi for din indsats, så du får de resultater, du drømmer om.
Derfor har jeg samlet syv trin, du skal igennem for at lægge den perfekte content marketing-strategi:
- Situationsanalyse: Dyk ned i din nuværende situation
- Målgruppeanalyse: Bliv klogere på din målgruppe
- Målsætningen: Sæt mål for din indsats
- Sweet spot: Find kernen i dit content
- Formater: Udvælg dine content-formater
- Distribution: Få dit indhold ud til målgruppen
- Eksekvering: Lav en handlingsplan
Læs med når jeg tager dig tættere på en succesfuld strategi trin for trin.
Trin 1: Find ud af, hvor du er i dag
Start først og fremmest med at vende blikket mod din virksomhed. Hvad er I dygtige til? Hvordan adskiller I jer fra konkurrenterne? På hvilke punkter er I udfordret?
Det lyder måske som en opgave, der kan løses over et hurtigt kaffemøde, men faktisk er dette trin både ressource- og tidskrævende (og aldeles vigtig).
Du kan gribe undersøgelsen an på mange måder. En af mulighederne er at tage udgangspunkt i en klassisk SWOT-model. Her kortlægger du alle kroge af virksomhedens interne og eksterne forhold.
Har du været grundig, giver modellen dig et overblik over dine styrker og svagheder, samt dine muligheder og udfordringer. Du står altså tilbage med en liste med alle de forhold, du kan bruge i udformningen af din strategi.
Trin 2: Kend din målgruppe
Hvis du vil producere indhold, din målgruppe finder interessant, er det alfa omega, at du kender deres behov.
Og det er ikke nogen simpel opgave. Faktisk vil jeg mene, at du først har undersøgt din målgruppe godt nok, når du kender alle de udfordringer, din målgruppe står over for i løbet af deres købsrejse.
Pointen er, at jo flere detaljer du har om din målgruppe, jo lettere bliver det at producere relevant indhold. Du skal i dine undersøgelser derfor finde frem til alt fra demografiske faktorer til de spørgsmål, din målgruppe ligger søvnløse over.
Det kan du gøre på forskellige måder:
Hvad ved du allerede?
Du kender formentlig din målgruppe ret godt. Så skab et overblik over de indsigter, du allerede har. Det gør det også lettere for dig at holde styr på den viden, du mangler at indsamle.
Støvsug nettet for informationer
Tag et kig på den data, du har adgang til om din målgruppe. Det kan være rapporter om deres medievaner eller statistikker over dem, der allerede har besøgt din hjemmeside.
Lyt til dine eksisterende kunder
Den mest effektive måde at lære sin målgruppe at kende, er at tale med dem.
Jeg anbefaler, at du tager en snak med dine eksisterende kunder. Når du lytter til dem, finder du nemlig ud af, hvordan din virksomhed har været med til at løse de problemer og udfordringer, der har fyldt hos dem.
Du kan foretage kvalitative undersøgelser som interviews og fokusgrupper eller lave et kvantitativt spørgeskema.
Definér din persona
Når du har samlet tilstrækkelig med viden, kan du definere din persona - en fiktiv person, der repræsenterer din kernemålgruppe. Fordelen ved at bruge personaer er, at du får et klart og personligt billede af, hvem du kommunikerer til.
Trin 3: Sæt mål for din content marketing
Mens de første skridt handler om at forstå, hvor du er i dag og hvem det hele drejer sig om, så handler dette trin om at beslutte, hvor du gerne vil hen på lang sigt.
Så spørg dig selv: Hvorfor skal din virksomhed lave content marketing?
Måske dit mål er at bygge en mere loyal kundekreds eller at øge kendskabet til dit brand.
Uanset dit mål, er det vigtigt, at du lægger dig fast på noget konkret, så du undgår, at din markedsføring stikker i forskellige retninger. Et konkret og fokuseret mål kan bruges til at lave konsistent og troværdig markedsføring.
Du kan med fordel sætte dine mål med udgangspunkt i SMART-metoden. Helt lavpraktisk betyder det, at du formulerer et mål, så det er specifikt, målbart, attraktivt, realistisk og tidsafgrænset. Sådan et kunne lyde:
Målet er at øge kendskabsgraden på vores software-produkt med 25% blandt vores målgruppe inden udgangen af 2022.
Trin 4: Find kernen i dit content strategi
Hold tungen lige i munden. Nu bliver det tydeligt, om du har været grundig i trin 2 og 3.
For at vælge de mest optimale content-emner skal du nemlig finde overlappet mellem de spørgsmål, din målgruppe mangler svar på og de emner, din virksomhed er interesseret i at dele indhold om.
Med andre ord: Find koblingen mellem det, I vil fortælle og det målgruppen vil høre.
Når du har valgt dine emner, bør du lave en søgeordsanalyse, så du bruger de helt rette søgeord i dit indhold. Analysen skal du også bruge til at opbygge det, man kalder en topic cluster. Altså en “cluster” af content, der kredser om det samme emne. På den måde opnår du den synergi og de links mellem dit content, som både Google og din målgruppe elsker.
Download vores skabelon til din content strategi
Trin 5: Vælg de formater, du vil arbejde med
Dit indhold kan udfolde sig gennem mange forskellige formater. På skrift eller billede. Som webinar eller whitepaper. Du skal vælge de formater, der understøtter dine mål og ressourcer bedst muligt.
Alt efter hvor din målgruppe befinder sig i deres købsrejse, er der forskel på, hvilken type indhold de vil sætte tænderne i.
Jo tættere din målgruppe kommer på en købsbeslutning, jo mere detaljeret må indholdet være.
Det betyder også, at desto tættere på en beslutning de kommer, jo mere detaljeret må du fortælle om dine egne produkter og ydelser.
Lad os tage et kig på de enkelte stadier i købsbeslutningen, så du kan vælge de rette formater.
Awareness
Din persona står over for en udfordring og begynder derfor at afsøge markedet for løsninger. I dette stadie skal du vise, at du ved, hvordan problemet kan løses. Det handler altså om at besvare de brede spørgsmål.
- Artikler
- Blogindlæg
- How-to-videoer
Consideration
Din virksomhed er på din personas radar, men han afsøger også markedet for alternativer. Du skal gennem dit indhold vise, at du er ekspert på dit felt.
- Længere guides
- Skabeloner
- Webinarer
Decision
Din persona er klar til at handle. Og det er nu, du skal overbevise ham om, at det skal være hos dig. Du skruer altså op for mere salgsorienteret content.
- Cases/referenchistorier
- FAQ’er om dine ydelser
Trin 6: Få dit indhold til at leve
Uanset hvor relevant dit indhold er, har det ingen værdi, før nogen rent faktisk læser, ser eller hører det. Du skal altså vælge, hvilke kanaler, du vil dele dit indhold på.
Du skal overveje, om dit indhold skal distribueres organisk eller gennem annoncer (eller begge). Vi skelner her mellem owned og paid media:
Owned media (organisk)
Du kan dele dit indhold på egne kanaler såsom sociale medier, email eller din hjemmeside for at ranke bedre i Google.
Paid media (annoncering)
Du kan betale dig til bedre eksponering gennem annoncering på sociale medier, Google, YouTube mm.
Trin 7: Lav en handlingsplan for din content strategi
Jeg vil være ærlig over for dig: Strategier har en uheldig tendens til at ende i skrivebordsskuffen, hvis de bliver for abstrakte til at føre ud i arbejdslivet.
Du gør altså dig selv og dine kollegaer en tjeneste, hvis du omsætter din strategi til en konkret handlingsplan. Et årshjul, fordeling af ansvarsområder og en contentplan er et godt sted at starte.
Årshjulet giver et overblik over fokuspunkter for de enkelte måneder, mens en contentplan sikrer, at I kontinuerligt udkommer med nyt indhold - og at nogen har bolden.
Du er nu i mål med din content marketing-strategi
Voila! Har du fulgt alle trin, står du nu med 1 stk. knivskarp content marketing-strategi. Herfra handler det bare om at eksekvere!
Læs også 3 tips: Sådan får du succes med din content marketing-strategi