Med en content marketing-strategi har du en masterplan for at opnå succes med din indsats. Mange fejler dog med selve eksekveringen, og derfor har vi samlet 3 tips til, hvordan du både kommer godt i gang og efterfølgende bevarer momentum.
Du er i mål med din content marketing-strategi, så du kender allerede din persona, har fundet de vigtigste emner, der supplerer din forretning, og så har du sat et ambitiøst, men opnåeligt mål. Du er faktisk bare hammer klar til at komme i gang med at skabe gode resultater med content marketing.
Men vent lige lidt med det. Også selvom det er fristende.
Før du sætter dig til tasterne og producerer værdifuldt indhold, har jeg 3 tips, du skal have med på vejen. De er alle ret simple, men meget brugbare for at få succes med at udfolde og brilliere med din strategi på den lange bane.
De sikrer nemlig, at du ikke går content-kold, før du for alvor er kommet i gang med at høste frugterne af dit arbejde.
For at går direkte til sagen, så bør du overveje at:
- Skabe en fast arbejdsproces
- Finde relevante tools
- Forbedre og gentænke eksisterende indhold
Herunder uddyber jeg dem en ad gangen.
Tip 1: Skab en fast arbejdsproces og afsæt den tid, der skal til
Du er forhåbentlig allerede klar over, at content marketing er en sand tidsrøver. Produktionen af værdifulde blogindlæg, videoer eller guides, der er bedre end konkurrenternes og formidler din komplekse viden, tager bare rigtig mange timer.
Det bliver de fleste faktisk ret overrasket over.
Derfor skal du sætte et realistisk ambitionsniveau – og endnu vigtigere skal du afsætte den rette mængde ressourcer til at planlægge, producere og distribuere dit indhold. Det lyder meget banalt, men det er bare enormt vigtigt for at lykkes på den lange bane. Det er faktisk tæt på dét vigtigste.
Et godt sted at starte er ved at få styr på dine processer og arbejdsrutiner, når du skal producere indhold. Vi har selv gode erfaringer med disse tiltag:
- Lav en template for produktionsprocessen, hvor du sætter del-deadlines undervejs – sæt for eksempel en dato for 'indsamling af inspirationsmateriale', 'udarbejdelse af disposition' og 'første udkast klar til feedback'. Så har du både en fast køreplan, og du får løbende en tilfredsstillende følelse af at være på rette kurs.
- Bloker din kalender hele eller halve dage ad gangen. Så er du både forpligtet over for dig selv, og dine nærmeste kollegaer kan se, at du er optaget i tidsrummet. På den måde er det også lettere at frigive dig fra alle de andre små opgaver, der drypper ind undervejs på en arbejdsdag.
- Lav en kvartalsvis eller halvårlig produktionsplan. I er sandsynligvis flere inde over indsatsen, og derfor er det en god idé at lave en fælles produktionsplan over kommende publiceringer. Her skal alle involverede kunne se, hvilket indhold, der skal produceres, hvem der laver det, hvem der giver feedback, og hvornår det publiceres.
- Lav en contentplan til distribution af indhold. På den måde kan du planlægge både tekster og kreativer til markedsføringen af dit indhold, så det kommer ud til målgruppen. Du kan downloade vores skabelon og tage udgangspunkt i den.
Ved at implementere disse simple principper, bliver du ikke bare bedre til at strukturere din indsats. Du gør det meget lettere at planlægge, bevare overblikket og dermed afsætte de rette ressourcer til at opnå succes.
Hvis du allerede nu kan se, at du mangler ressourcer eller kompetencer til at producere det indhold, der skal til, så overvej at tilknytte faste freelancere, et bureau eller en studentermedhjælper.
Tip 2: Find de rette tools til dig og dit team
Her i butikken er vi ret glade for at arbejde med tools. Og det bør du også være.
De kan nemlig hjælpe dig godt på vej til at få succes med alt fra at planlægge din indsats til at få det til tops på Google.
Derfor anbefaler vi, at du allerede nu sætter dig ind i, hvilke tools, du og dit team har brug for. Du bør overveje tools, der kan hjælpe dig med:
- At projektstyre hele indsatsen. Det kan være Asana, Trello, Monday.com og ClickUp.
- At finde emner og søgeord. Det kan fx være Google Keyword Planner, Ahrefs, Semrush og Google Trend.
- At evaluere din egen og konkurrenternes content-performance. Det kan være BuzzSumo og Google Search Console.
- At distribuere indhold på sociale medier. Det kan være Later, Sprout Social eller Facebook Business Suite.
- At designe fængende kreativer til dit indhold. Det kan være Canva eller Photoshop.
- At lave illustrationer der understøtter og visualiserer din viden. Det kan være Canva, Illustrator eller Infogram.
- At analysere adfærd med dit indhold. Det kan være Google Analytics, Hotjar eller din CMS-software.
Og hvis du ikke allerede har det, så er det fuldstændig essentielt at finde en software til e-mail-marketing, så du kan indsamle og opbevare dine kontakter, sende e-mails og overvåge interaktioner med dit content. Med andre ord er det afgørende for, at du systematisk skaber resultater med din indsats.
Når du har styr på dine content marketing-tools, er du et stort skridt tættere på at kunne tage fat i selve produktionen.
Tip 3: Gentænk og opdater dit eksisterende indhold løbende
Når du inden længe er kommet godt i gang med at producere og distribuere dit indhold, så er der én ting, du skal huske.
Du skal vedligeholde dit allerede eksisterende indhold. Og det skal være en fast del af dine arbejdsrutiner. Ja, en succesfuld indsats kræver en fast stime af nyt indhold, men i stedet for bare at producere med skyklapper, skal du også passe og pleje dit eksisterende indhold.
Det kan nemlig give stor værdi for både din målgruppe og søgemaskiner, hvis du opdaterer dit eksisterende indhold med opdateret viden, nye relevante links, bedre illustrationer og andre optimeringer.
I forhold til søgemaskiner er den bedste tidsprioritering at arbejde med at forbedre placeringen af dit indhold, der allerede ranker nær toppen, men mangler det sidste skub for at nå top 3. Det er nemlig her, du ofte får den største impact trafikmæssigt.
Du bør også prioritere at genbruge dit indhold på flere måder. Laver du et whitepaper, så lav også et webinar eller en video med udgangspunkt i det samme indhold. I din målgruppe findes der med sikkerhed forskellige måder at konsumere indhold på, og du vil gerne nå ud til dem alle.
Du skal altså finde den gyldne balance mellem at producere nyt indhold uden at glemme at finpudse og forbedre dit eksisterende indhold.
Sådan arbejder vi med content marketing for vores kunder
Her i butikken hjælper vi hver måned vores kunder med content marketing, der skaber værdi for nuværende og potentielle kunder. Hvordan samarbejdet er skruet sammen varierer, men de fleste samarbejder tager udgangspunkt i et af disse scenarier:
- Vi driver hele content-indsatsen lige fra udarbejdelse af strategien til den løbende planlægning og produktion af indhold måned efter måned.
- Vi udarbejder en strategi, som kunden selv eksekverer. Her har vi løbende sparring og opsamling på indsatsen med faste mellemrum.
- Vi producerer indhold ud fra en allerede eksisterende strategi, som kunden selv har udarbejdet.
Jeg bliver ofte spurgt om antallet af timer, vi afsætter til produktion af indhold. Det er svært at svare præcist på, og derfor ender det ofte med det kedelige politiker-svar. Det varierer nemlig i høj grad alt efter ambitioner, konkurrence og indholdets kompleksitet.
Hvis jeg alligevel skal være konkret, så kan en fast eksekverende aftale eksempelvis være på 12 timer om måneden. På den tid kan vi i de fleste tilfælde producere et værdifuldt blogindlæg, sætte det op på hjemmesiden med tilhørende illustrationer og lave opslag klar til sociale medier.
Det var det
Du er kommet igennem de tre råd, og jeg håber, at du er blevet klogere på, hvordan du sørger for, at din content marketing-strategi faktisk bliver en succes og ikke bare forsvinder i en glemt mappe på fællesdrevet.
Hvis du har nogle spørgsmål til indholdet, er du velkommen til at skrive til mig på [email protected].