Leadgenerering

Leadgenerering på LinkedIn: Sådan får du flere relevante leads

Victor Vestergaard
B2B marketing specialist & partner
Indholdsfortegnelse

Som B2B-virksomhed er LinkedIn en af de mest effektive kanaler til at generere relevante leads til din inbound-strategi.

I dette blogindlæg gør jeg dig klogere på, hvorfor du bør satse på LinkedIn Ads i dit marketingmix, og hvordan du kommer i gang med succes.

Hvorfor bruge LinkedIn til leadgenerering?

LinkedIn er verdens største sociale medie for professionelle. I Danmark er der omkring 2,3 millioner brugere, i Skandinavien mere end 8 millioner brugere, og i Europa mere end 160 millioner brugere.

Derfor giver LinkedIn dig med stor sandsynlighed mulighed for at nå ud til din målgruppe næsten uanset branche og marked. Og så besidder LinkedIn enormt meget relevant data om brugerne såsom jobtitel, arbejdsplads, erfaring, tidligere jobs og meget mere.

Det gør, at du kan segmentere din målgruppe skarpt og tilpasse dine budskaber, så de er skræddersyet til målgruppens behov. Det er en stor fordel, når du vil konvertere dem til leads.

Hvad gør vi hos Komio?

Lad mig bruge Komio som et konkret eksempel. En af de målgrupper vi arbejder med på LinkedIn, består af personer, der:

  • Arbejder med B2B-marketing
  • Er ansat i en virksomhed med 10-200 ansatte
  • Har minimum 3 års erfaring

Ovenstående er vores primære målgruppe, og dem har vi ikke mulighed for at ramme så præcist på andre sociale medier. Vi ved, at de fleste i målgruppen i større eller mindre omfang vil have gavn af at arbejde med content marketing, som er vores speciale, og derfor er denne segmenteringsmulighed meget relevant for sådan nogle som os.

Ulempen ved LinkedIn Ads er, at det er markant dyrere at eksponere dine annoncer sammenlignet med for eksempel Facebook, Snapchat og TikTok. Men lad dig ikke skræmme. Bruger du LinkedIn med omtanke, er det et effektivt værktøj, som kan sætte fut i din leadgenerering som B2B-virksomhed.

Fordele og ulemper ved LinkedIn

Forhåbentlig har du nu købt ind på, hvorfor LinkedIn er en uundværlig kanal som B2B-virksomhed. Nu vil jeg gøre dig klogere på, hvordan du får succes med din indsats på platformen.

4 steps: Sådan får du succes med leadgenerering på LinkedIn

1. Lav en plan for din lead-indsats

Inden du kaster dig ud i din første kampagne, skal du have en plan for din indsats. Ellers bliver det svært at få succes.

Din plan skal svare på de mest grundlæggende overvejelser som:

  • Hvad vil du opnå med din indsats (awareness, leads, konverteringer)
  • Hvem vil du målrette din indsats efter (branche, titel, virksomhedsstørrelse)
  • Hvilke behov eller udfordringer har målgruppen, som du kan løse
  • Hvilket budget har du til rådighed

Formålet med din leadgenerering på LinkedIn er selvfølgelig at tiltrække leads til dit nyhedsbrev, som over tid skal konverteres til faste kunder.

Når du har styr på din plan, og den er clearet med alle involverede kolleger, er du klar til at tage hul på næste step, hvor du skal knække koden til målgruppens udfordring.

2. Producer content, der løser målgruppens problemer

Content er afgørende for din succes med leadgenerering. Du skal nemlig bruge content til at gøre dine annoncer relevante for din målgruppe, så de vil konvertere til et lead ved at downloade/tilmelde sig dit indhold.

Det gør du ved at tappe ind i deres udfordringer og inspirere dem til en løsning. Du skal skabe værdi for dem uden at sælge dit produkt - i hvert fald i første omgang.

Din første opgave er at få din målgruppe til at interagere med dit indhold, så de lærer din virksomhed bedre at kende.

Du kan bruge forskellige formater, når du vil generere leads med din indsats:

  • Whitepaper
  • Webinar
  • Morgenmøder
  • Skabeloner
  • Gamification

Hvad gør vi hos Komio?

Hos Komio bruger vi primært whitepaper og skabeloner på LinkedIn, da indholdet er relevant i en længere periode. Vi har også gode erfaringer med webinar og morgenmøder, hvor du kommer i direkte dialog med målgruppen.

Du skal ligeledes overveje, hvordan du skaber relevant content for din målgruppe med de ressourcer, du har til rådighed. Du skal selvfølgelig producere content af høj kvalitet, men det er også vigtigt, at du når i mål med produktionen, så du kommer i gang med indsatsen.

3. Sæt mål for din leadgenerering

Sæt realistiske målsætninger for din indsats med LinkedIn Ads, så du har noget at sigte efter.

Hvis du ikke har arbejdet med leadgenerering på LinkedIn tidligere, kan det hurtigt blive et skud i tågen - derfor skal du justere dine mål, når du løbende bliver klogere.

Hvad gør vi hos Komio?

Hos Komio sætter vi målsætninger for:

  • Hvad vil vi betale for et lead?
  • Hvor mange af vores leads skal blive til SQL’er?
  • Hvor mange af vores SQL’er skal blive til betalende kunder?

Målsætninger gør det lettere at evaluere indsatsen sammen med alle involverede. Ved både at sætte mål for nye leads, og prisen du vil betale for en ny kunde, sikrer du, at du ender med at fokusere på de leads, som bliver til kunder.

Leads på LinkedIn er ofte dyre, men de er ofte også relevante. Pointen er, at du skal følge dine leads hele vejen for ikke at afskrive dem for tidligt, fordi de er dyre at skaffe.

4. Brug LinkedIn til at lære mere om din målgruppe

Hvordan finder du frem til, hvem din målgruppe er? LinkedIn har et værktøj, som kan hjælpe dig.

Hvis du har opsat LinkedIns Insight Tag, får du adgang til webstedsdemografi under analyser i din kampagneadministrator. Her får du data på, hvem de besøgende på din hjemmeside er ud fra branche, jobtitel, virksomhed, virksomhedsstørrelse og meget mere.

En af dine første opgaver, efter du har læst mit indlæg, er derfor at opsætte LinkedIns Insight Tag på din hjemmeside, så du begynder at indsamle data på din målgruppe.

LinkedIn Demographics

Få styr på det basale omkring leadgenerering

Det er selvfølgelig også vigtigt, at der er styr på det grundlæggende, når det kommer til leadgenerering.

Du skal have opsat de vigtigste automationflows, så du allerede begynder at bearbejde et lead, så snart formularen er udfyldt. Du har vagt deres interesse, og nu skal du følge op på den.

Og så er det en god idé at være i dialog med salgsafdelingen i din virksomhed. De kan ofte give dig feedback på kvaliteten af dine leads, som du kan bruge til at justere dine kampagner på LinkedIn.  

Det var det

Jeg håber, du er blevet klogere på, hvorfor du skal bruge LinkedIn Ads til leadgenerering.

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til indholdet, er du velkommen til at skrive til mig på [email protected].

Tak, fordi du læste med!